Ο χαρακτήρας του λιμανιού Κιάτου στο Δημοτικό Συμβούλιο Σικυωνίων
Μέσα σε κάτι περισσότερο από ένα
μήνα ,από τις 22/4/-15 ,η Δημοτική Αρχή του δήμου μας στο ΔΣ της 3/6/-15 αποφάσισε με πλειοψηφία τον χαρακτήρα του
λιμανιού του Κιάτου ως τουριστικό-εμπορικό (μικτή χρήση). Ένα θέμα όπως η αξιοποίηση του λιμανιού που θα
καθορίσει το οικονομικό μέλλον του δήμου μας, πέρασε σχεδόν με τη διαδικασία
«του κατεπείγοντος» αφήνοντας πολλά ερωτηματικά τόσο για τη βιασύνη να
αποφασίσουμε τώρα, όσο και για το τι κρύβεται πίσω από αυτή. Πιο συγκεκριμένα:
·
Πέρυσι, 16/3/2014, στην αίθουσα του Δημαρχείου
με πρωτοβουλία του τότε Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου και την παρουσία και του
Περιφερειάρχη κ. Τατούλη, πραγματοποιήθηκε λαϊκή
συνέλευση με το θέμα της αξιοποίησης του λιμανιού, χωρίς όμως συγκεκριμένες
προτάσεις από το ΔΛΤ και τη ΔΑ για τη χρήση του ή τα πιθανά χρηματοδοτικά
εργαλεία με τα οποία θα υλοποιούσαμε τις προτάσεις. Το μόνο που ακούσαμε
ήταν τον κ. Δήμαρχο να λέει ότι
«δεν μπορούμε να μιλάμε για αξιοποίηση του λιμανιού όταν αυτό δεν έχει
συμπεριληφθεί στο ΓΠΣ» και μια πρότασή του για μεταφορά του λιμανιού στην
περιοχή της «Παγόδας». Ακούσαμε όμως και τον κ. Τατούλη να υποστηρίζει ότι «τον πρώτο λόγο για το λιμάνι πρέπει να
έχει η Περιφέρεια Πελοποννήσου» και να εκθειάζει τη μέθοδο χρηματοδότησης
με ΣΔΙΤ.
·
Ένα
χρόνο μετά, 22 Απριλίου 2015, το νέο ΔΛΤ καλεί νέα λαϊκή συνέλευση για να
μας παρουσιάσει μια μελέτη αξίας 55.000€ που παρήγγειλε σε ειδικό
μελετητικό γραφείο και η οποία κατέληγε στην πρόταση έργου κόστους 4.000.000€ που θα μετατρέψει τη λιμενολεκάνη σε τουριστικό λιμένα
δυναμικότητας 150 σκαφών και με πρόβλεψη για ένα εμπορικό πλοίο, την οποία και εισηγείται το ΔΛΤ. Μια
πρόταση στις κατευθύνσεις του Ειδικού
Χωροταξικού Σχεδιασμού για τον θαλάσσιο τουρισμό (2013), ο οποίος εντάσσει
το λιμάνι του Κιάτου σαν βοηθητικό της
Ζώνης Ναυσιπλοΐας του Ιονίου.
Με το δεδομένο ότι ένα χρόνο μετά καμιά ενέργεια δεν έχει γίνει ώστε το λιμάνι να
συμπεριληφθεί στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο τι συνέβη και ο κ. Δήμαρχος και
Πρόεδρος του ΔΛΤ μπορεί και μιλά σήμερα για αξιοποίηση του λιμανιού;
·
Λίγες
ημέρες μετά, 3 Ιουνίου 2015, έρχεται
σε συνεδρίαση του ΔΣ του Δήμου Σικυωνίων, για συζήτηση και λήψη απόφασης, η απόφαση του ΔΛΤ για το χαρακτήρα του
λιμανιού, που τώρα αντί του τουριστικού
χαρακτήρα που υπήρχε στην αρχική
εισήγηση και στη μελέτη προτείνεται ο εμπορικός- τουριστικός (μικτή χρήση)
Μέσα σε ένα χρόνο δηλαδή, ο κ. Δήμαρχος αποφάσισε ότι μπορούμε να μιλάμε για αξιοποίηση του λιμανιού όταν αυτό δεν έχει
συμπεριληφθεί στο ΓΠΣ και μάλιστα βιαστικά το δώσαμε και για μελέτη και το ψηφίζουμε
κιόλας εντός ολίγων ημερών! Τι το σημαντικό προκάλεσε αυτή τη βιασύνη για
απόφαση εδώ και τώρα ενός έργου 4 εκατομμυρίων ευρώ;
·
Με το δεδομένο ότι ο Δήμος δεν έχει αυτά τα
χρήματα τι έχει στο μυαλό του ο κ. Δήμαρχος για τη χρηματοδότησή του; Εκτός αν έχει βρει ιδιώτη χρηματοδότη και
όπως συνηθίζει να αφήνει κρυφά χαρτιά, μας το κρύβει! Ή εκτός και αν
συντάσσεται με τον κ. Περιφερειάρχη για εκτέλεση με σύμβαση ΣΔΙΤ. Και στις δύο
αυτές περιπτώσεις όμως, η χρήση του λιμανιού και τα οφέλη της θα περάσουν σε
χέρια ιδιωτών και όχι στους πολίτες.
·
Με το
δεδομένο του ισχύοντος Χωροταξικού Σχεδιασμού για τα λιμάνια του 2013, ο οποίος
εντάσσει το λιμάνι του Κιάτου σαν βοηθητικό της Ζώνης Ναυσιπλοΐας του Ιονίου, η πιθανότερη κατάληξη μιας τέτοιας
μεγαλεπήβολης ιδιωτικής επένδυσης θα
είναι ένα περιφραγμένος χώρος στάθμευσης και ανεφοδιασμού σκαφών που θα
περιδιαβαίνουν στα Ιόνια νησιά. Αυτό ονειρεύεται ο κ. Δήμαρχος;
.
Η δική μας
θέση ήταν απλή και ξεκάθαρη. Η ανάπτυξη του δήμου θα καθορίσει τον χαρακτήρα του λιμανιού και όχι
το αντίστροφο.
Μια
οποιαδήποτε τέτοιου μεγέθους επένδυση αξιοποίησης του λιμανιού πρέπει κατ αρχήν να ενταχθεί στο ΓΠΣ και στη
συνέχεια να λάβει υπόψη της παράγοντες όπως
1.
Την αναπτυξιακή πορεία του δήμου μας που πρέπει να γίνει αντικείμενο σοβαρής
διαβούλευσης με τους πολίτες και τους επαγγελματικούς και κοινωνικούς φορείς. .
2.
Σε ποιο βαθμό
η αγροτική μας ανάπτυξη μπορεί να συντηρήσει μια εμπορική δραστηριότητα από πλευράς
λιμενικών εσόδων .
3.
Την τουριστική δραστηριότητα του λιμανιού ,
που θα πρέπει να συνδεθεί με τους τουριστικούς προορισμούς του δήμου ( αρχαιολογικοί χώροι, λίμνες Στυμφαλίας και
Δόξα, παραδοσιακά ή ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής κτίσματα, παραδοσιακοί οικισμοί,
κ.α.). και τις υποδομές που υπάρχουν
(αν είναι επαρκείς ή χρειάζονται αναβάθμιση), πχ οδικό δίκτυο, καταλύματα κτλ).
4.
Τη δραστηριότητα του λιμανιού ενταγμένη σε ένα γενικότερο σχέδιο ανάπλασης
του κέντρου και της παραλιακής ζώνης του Κιάτου, κάτι που καμιά δημοτική αρχή μέχρι τώρα δεν
έχει επιχειρήσει.
5.
Τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στη θάλασσα
και την παραλιακή ζώνη, με
δεδομένα άλυτα μέχρι στιγμής ζητήματα, όπως η ρύπανση, η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην παραλία λόγω
έλλειψης περιφερειακού δρόμου για τη
μετακίνηση μεγάλων φορτηγών προς την έξοδο της πόλης, η εύρεση νέων χώρων
στάθμευσης.
Αν θέλουμε με τις σημερινές συνθήκες να
κάνουμε κάτι βραχυπρόθεσμα (και πρέπει να το κάνουμε) για το λιμάνι μας, είναι
να αξιοποιήσουμε καλύτερα αυτό που έχουμε. Να βελτιώσουμε αυτό το σύστημα
του λιμανιού μαζί με το αλιευτικό καταφύγιο με έργα περιορισμού του βοριά μέσα
στο καταφύγιο, υποδομές , ηλεκτρική εγκατάσταση, κρουνοί νερού, τουαλέτες κ.α. Και
ας μην απεμπολήσουμε τη δυνατότητα για μια αυριανή
ήπια εμπορική ανάπτυξη, πράγμα που η μελέτη που έγινε εκ των πραγμάτων
προτείνει.
Όσο για
την τουριστική ανάπτυξη, αυτή θα έλθει αν κάνουμε έργα που θα κάνουν το δήμο
μας πόλο έλξης και όχι με έργα παράδοσης σε ιδιώτες του λιμανιού και κατ
επέκταση του παραθαλάσσιου χώρου του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου