23 Μαρ 2014

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ 16/3/2014

Η τοποθέτηση της Αυτοδιοικητικής Παράταξης Σικυωνίων Πολιτών στην ημερίδα του Δήμου με θέμα την ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ του ΛΙΜΑΝΙΟΥ του ΚΙΑΤΟΥ

Κληθήκαμε σε μια διαβούλευση να απαντήσουμε, και μάλιστα χωρίς  εισήγηση από μεριάς οργανωτών (Δήμος, ΔΛΤ), τι λιμάνι θέλουμε!

Το ερώτημα πως αξιοποιούμε ένα δημόσιο αγαθό, δεν μπορεί να απαντηθεί με μια λέξη ή μια φράση ή μια έκθεση ιδεών, αλλά πρέπει να είναι αποτέλεσμα ενός επιστημονικού και πολιτικού συλλογισμού που παίρνει υπόψη του συγκεκριμένα δεδομένα  και πληροφορίες άρα  η αξιοποίηση του δημόσιου αγαθού, όπως και το λιμάνι μας είναι μια πολιτική επιλογή. Και ας δούμε γιατί.
Πάνε πολλά χρόνια , σχεδόν ένας αιώνας , που το λιμάνι κατασκευάστηκε στη θέση που είναι σήμερα, και διάφορα συμφέροντα φρόντισαν γι αυτό. Από τότε πολλά άλλαξαν στο Κιάτο, η πόλη μεγάλωσε, η  εμπορική κίνηση αυξήθηκε (μιλάμε εκτός κρίσης) η αγροτική παραγωγή διαφοροποιήθηκε και πολλά άλλα προϊόντα αντικατέστησαν τη σταφίδα που κρατούσε την πρώτη θέση. Η δε οικονομική κρίση των τελευταίων χρόνων προσέθεσε κι άλλες παραμέτρους  (νέα Καλλικρατική χωροταξία, ανεργία, εξαφάνιση επαγγελμάτων, χρεωκοπία πολλών εμπορικών καταστημάτων, κ.α.)

Άρα  στο πώς θα αξιοποιηθεί καλύτερα το λιμάνι, πρέπει κατ αρχή
  1. να δούμε την αναπτυξιακή πορεία του δήμου μας ,τι είδους ανάπτυξη θέλουμε αλλά και μπορούμε  με βάση τις παραπάνω παραμέτρους. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι επιλογές που έχουμε είναι τρεις:α)Εμπορική ανάπτυξη, β)Τουριστική ανάπτυξη γ) Ένας συνδυασμός ήπιας μορφής των δύο παραπάνω
  1. να δούμε αυτήν την δραστηριότητα του λιμανιού  ενταγμένη σε ένα γενικότερο σχέδιο ανάπλασης του κέντρου και της παραλιακής ζώνης του Κιάτου, κάτι που καμιά δημοτική αρχή μέχρι τώρα δεν έχει επιχειρήσει.
  2. Να συνδέσουμε μια τυχόν  εμπορική κίνηση του λιμανιού με τα αγροτικά προϊόντα  που παράγονται στην περιοχή το οποίο πρέπει να είναι αποτέλεσμα σοβαρής έρευνας σε συνεργασία με τους αγροτικούς φορείς. Με λίγα λόγια να δούμε σε ποιο βαθμό  η αγροτική μας ανάπτυξη μπορεί να συντηρήσει  μια εμπορική δραστηριότητα από πλευράς  λιμενικών εσόδων . Επίσης να συγκριθεί το όφελος μιας τέτοιας δραστηριότητας με την ύπαρξη ή την αναγκαία κατασκευή απαραίτητων υποδομών
  3. Με βάση την ίδια συλλογιστική να μελετηθεί και η τουριστική δραστηριότητα του λιμανιού , που θα πρέπει να συνδεθεί με τους τουριστικούς προορισμούς του δήμου ( αρχαιολογικοί χώροι, λίμνες Στυμφαλίας και Δόξα, παραδοσιακά ή ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής κτίσματα, παραδοσιακοί οικισμοί, κ.α.). Παράγοντας που θα μετρήσει ως προς τη συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι οι υποδομές που υπάρχουν (αν είναι επαρκείς ή χρειάζονται αναβάθμιση), πχ οδικό δίκτυο, καταλύματα κτλ
  4. Ένας επίσης σημαντικός παράγοντας που μετράει  στην επιλογή μιας εκ των τριών λύσεων είναι η περιβαλλοντικές επιπτώσεις που θα έχουν  στην παραλιακή ζώνη, με δεδομένα άλυτα μέχρι στιγμής ζητήματα, όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην παραλία λόγω έλλειψης  περιφερειακού δρόμου για τη μετακίνηση μεγάλων φορτηγών προς την έξοδο της πόλης, η εύρεση νέων χώρων στάθμευσης, η τουριστική υποβάθμιση της παραλιακής ζώνης και της πλατείας στο κέντρο της πόλης
Ακόμα κι αν γίνουν όμως όλα τα παραπάνω και καταλήξουμε σε μια λύση(αυτή που θα έχει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό όφελος για το δήμο, σε συνδυασμό με τη λιγότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση και αστική όχληση), υπάρχει το μεγαλύτερο ερώτημα. Έχουμε τις θεσμικές και οικονομικές δυνατότητες να κάνουμε σαν δήμος τέτοιες αναπτυξιακές επιλογές;
Την απάντηση τη δίνουν οι εδώ και δύο χρόνια κυβερνητικές επιλογές  που ένα ένα «χαρίζουν» τα Ελληνικά λιμάνια  στους ιδιώτες και ο πολυδιαφημισμένος για τα πλεονεκτήματά του Καλλικρατικός νόμος που αφαιμάσσει τους Δήμους από αναπτυξιακά κονδύλια. Θέλετε παραδείγματα;
Άρθρο 37 «Ανάπτυξη Περιφερειακού Λιμενικού Συστήματος» αναφέρει:
«1. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, προσκαλεί τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, είτε να συγχωνευθούν μεταξύ τους προς τον σκοπό δημιουργίας Ανώνυμης Εταιρείας, είτε να προσχωρήσουν σε ένα από τα Λιμενικά Δίκτυα…….
2. Με βάση τις προτάσεις των Δημοτικών ή Διαδημοτικών Λιμενικών Ταμείων και Γραφείων στην πρόσκληση της προηγούμενης παραγράφου εκπονείται με ευθύνη των Υπουργείων Εσωτερικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου ολοκληρωμένο σχέδιο συνενώσεων Λιμενικών Ταμείων σε Περιφερειακά Δίκτυα Λιμένων – Ανώνυμες Εταιρίες κατ’ αναλογία των Δικτύων του άρθρου 35 παρ. 1 του παρόντος, τα οποία ιδρύονται δια νόμου».
Άρθρο 41 : Προσέλκυση ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων για την ανάπτυξη των ελληνικών λιµένων
1. Μετά την ολοκλήρωση της µελέτης βιωσιμότητας και την εκπόνηση µελέτης των ιδιαίτερων πλεονεκτημάτων και χαρακτηριστικών κάθε λιµένα από τη Γενική ∆ιεύθυνση Αξιοποίησης και Ανάπτυξης των ∆ικτύων της παρ. 1 του άρθρου 35 ή από τις αρµόδιες υπηρεσίες των Φορέων ∆ιαχείρισης των λοιπών λιµένων, το ΤΑΙΠΕ∆ προβαίνει µε σύµφωνη  γνώµη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, στις απαιτούμενες για την προσέλκυση ιδιωτών επενδυτών για την ανάληψη µέρους ή όλων των εµπορικών λιµενικών δραστηριοτήτων ενός λιµένα».
Που θα πάει η αυτόνομη λειτουργία Δήμων και ΔΛΤ; Περίπατο! Θέλετε κι άλλο;

«06/03/2014Το ΤΑΙΠΕΔ, αφού έλαβε υπόψη τα αποτελέσματα της συζήτησης στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, ενέκρινε τους όρους του  διεθνούς διαγωνισμού για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς ΑΕ….» Θα μου πείτε για το λιμάνι του Πειραιά λέει , όχι του Κιάτου! Καλομελέτα κι έρχεται, αφού ήδη σε μια σειρά από ελληνικά λιμάνια περνάει η χρήση τους σε ιδιώτες
Με τις δομές να καταργούνται, να συγχωνεύονται  και να  συρρικνώνεται  κάθε τομέας που αφορά ή άπτεται του δημοσίου, με κύριο ζητούμενο την ισχυροποίηση του ιδιωτικού καθεστώτος, κατεύθυνση προς την οποία κινείται η εφαρμοζόμενη πολιτική...τι άλλο να περιμένουμε;
Η στόχευση λοιπόν από μεριάς κυβέρνησης φαίνεται καθαρά ότι είναι
ο σχεδιασμός της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών και των μαρίνων της χώρας, λόγω του ενδιαφέροντος που έχει εκδηλωθεί εκ μέρους μεγάλων εγχώριων εταιρικών ομίλων και ξένων επενδυτών...
Εμείς τι κάνουμε; Πως να υποστηρίξουμε μια πολιτική απόφαση διεκδίκησης του δικαιώματος  μας σαν τοπική κοινωνία (δήμος) να διαχειριζόμαστε  την ανάπτυξή μας και τα οφέλη της  και εν προκειμένω να εφαρμόσουμε για το λιμάνι μας αυτή τη χρήση που εμείς θέλουμε;
Την απάντηση την παίρνουμε  πολλές φορές από τους πατεράδες και τους παππούδες μας από αντίστοιχες τέτοιες καταστάσεις , έτσι όπως τις διαβάζουμε από ιστορικό ΤΟΠΙΚΌ σρχείο
« 1930. Η τοποθεσία κατασκευής του λιμανιού επιλέγεται με την υποστήριξη των σταφιδεργοστασίων και του Εμπορικού Συλλόγου Κιάτου αλλά και όλων των πολιτών. Μοναδική παραφωνία ήταν ο Λουδοβίκος Σγουρός που ζήταγε το Λιμάνι να γίνει έξω από την πόλη. Σήμερα, η άποψη Σγουρού έχει δικαιωθεί.
1933. Ξεσηκώνεται το Κιάτο για την πρόταση του Υπουργείου να ματαιωθεί η κατασκευή λιμανιού και αντί αυτού να γίνει μόνο μία σιδερένια εξέδρα. 
Ο Λουδοβίκος Σγουρός αντιπροτείνει την τμηματική κατασκευή του λιμανιού. Το τότε Κοινοτικό Συμβούλιο συμπαρατάσσεται ομόφωνα με τον Λουδοβίκο Σγουρό. 
Την 15.8.1933 πραγματοποιείται διαδήλωση διαμαρτυρίας γύρω από την Κεντρική Πλατεία (σήμερα Πλατεία Ελευθερίας) στην οποία μετέχουν 3.000 διαδηλωτές από το Κιάτο και τα χωριά της Σικυωνίας, του Βέλου και της Βόχας. Τελικά. η Κυβέρνηση Τσαλδάρη υποχωρεί και ματαιώνει την κατασκευή της σιδερένιας εξέδρας.
Σχόλιο του αρθρογράφου
Το πριν 80 χρόνια περιγραφόμενο γεγονός προκαλεί μελαγχολία για τη νεότερη εποχή που δύο φορές σφαγιάσθηκε ο Δήμος Σικυωνίων με τη χωροθέτηση των Καποδιστριακών και Καλλικρατικών Δήμων και σήμερα με το κλείσιμο των δημοσίων υπηρεσιών και "δεν κουνιέται φύλλο".»
Προσυπογράφω.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου