9 Ιουν 2015

Η τοποθέτησή μας για το χαρακτήρα του λιμανιού του Κιάτου στο Δημοτικό Συμβούλιο

Η συζήτηση για το χαρακτήρα του λιμανιού μας ξεκίνησε ένα χρόνο πριν.
16/3/2014, στη λαϊκή συνέλευση- διαβούλευση στην αίθουσα του Δημαρχείου με πρωτοβουλία του τότε ΔΛΤ και την παρουσία και του Περιφερειάρχη κ. Τατούλη. Μια λαϊκή συνέλευση χωρίς συγκεκριμένες προτάσεις από το ΔΛΤ και τη ΔΑ για τη χρήση του λιμανιού, τα πιθανά χρηματοδοτικά εργαλεία με τα οποία θα υλοποιούσαμε τις προτάσεις, τους όρους κτλ. Το μόνο που  ακούσαμε  ήταν τον κ. Δήμαρχο να λέει ότι «δεν μπορούμε να μιλάμε για αξιοποίηση του λιμανιού όταν αυτό δεν έχει συμπεριληφθεί στο ΓΠΣ» και μια πρότασή του για μεταφορά του λιμανιού στην περιοχή της «Παγόδας». Ακούσαμε όμως και τον κ. Τατούλη να υποστηρίζει ότι «τον πρώτο λόγο για το λιμάνι πρέπει να έχει η Περιφέρεια Πελοποννήσου» και να εκθειάζει τη μέθοδο χρηματοδότησης με ΣΔΙΤ.
Μάιος του 2015, ένα χρόνο μετά, το νέο ΔΛΤ καλεί νέα λαϊκή συνέλευση για να μας παρουσιάσει μια μελέτη αξίας 55.000€ που παρήγγειλε σε ειδικό μελετητικό γραφείο και που κατέληγε στην πρόταση έργου κόστους 4.000.000€ που θα μετατρέψει τη λιμενολεκάνη σε τουριστικό λιμένα δυναμικότητας 150 σκαφών και με πρόβλεψη για ένα εμπορικό πλοίο, την οποία και εισηγείται το ΔΛΤ. Μια πρόταση στις κατευθύνσεις του Ειδικού Χωροταξικού Σχεδιασμού για τον θαλάσσιο τουρισμό του 2013, ο οποίος εντάσσει το λιμάνι του Κιάτου σαν βοηθητικό της Ζώνης Ναυσιπλοΐας του Ιονίου.
3 Ιουνίου 2015, λίγες ημέρες μετά. το θέμα «χαρακτήρας λιμένα Κιάτου» έρχεται σε συνεδρίαση του ΔΣ του Δήμου Σικυωνίων για συζήτηση και λήψη απόφασης, η απόφαση του ΔΛΤ αλλά με διαφοροποιημένη από την αρχική εισήγηση την έκφραση χαρακτηρισμού από τουριστικό λιμένα σε εμπορικό- τουριστικό λιμένα (μικτή χρήση)
Μέσα σε ένα χρόνο δηλαδή, ο κ. Δήμαρχος αποφάσισε ότι μπορούμε να μιλάμε για αξιοποίηση του λιμανιού όταν αυτό δεν έχει συμπεριληφθεί στο ΓΠΣ και μάλιστα βιαστικά το δώσαμε και για μελέτη και το αποφασίζουμε! Τι το σημαντικό προκάλεσε αυτή τη βιασύνη για απόφαση εδώ και τώρα; Έχει κάποια  σχέση με κρυφή ατζέντα χρηματοδότησης;

Επί της ουσίας τώρα, το ερώτημα πως αξιοποιούμε ένα δημόσιο αγαθό, πρέπει να είναι αποτέλεσμα ενός επιστημονικού και πολιτικού συλλογισμού που παίρνει υπόψη του συγκεκριμένα δεδομένα  και πληροφορίες άρα  η αξιοποίηση του δημόσιου αγαθού, όπως και το λιμάνι μας είναι μια πολιτική επιλογή. Πάει  σχεδόν ένας αιώνας , που το λιμάνι κατασκευάστηκε στη θέση που είναι σήμερα, και διάφορα οικονομικά συμφέροντα φρόντισαν γι αυτό. Από τότε πολλά άλλαξαν στο Κιάτο, η πόλη μεγάλωσε, η  εμπορική κίνηση αυξήθηκε (μιλάμε εκτός κρίσης) η αγροτική παραγωγή διαφοροποιήθηκε και πολλά άλλα προϊόντα αντικατέστησαν τη σταφίδα που κρατούσε την πρώτη θέση. Η δε οικονομική κρίση των τελευταίων χρόνων προσέθεσε κι άλλες παραμέτρους  (νέα Καλλικρατική χωροταξία(συνένωση τριών δήμων), ανεργία, εξαφάνιση επαγγελμάτων, χρεωκοπία πολλών εμπορικών καταστημάτων, κ.α.). Ο χαρακτήρας λοιπόν του λιμανιού είναι άμεσα συνδεδεμένος με την ανάπτυξη του δήμου για την ακρίβεια, η ανάπτυξη του δήμου θα καθορίσει τον χαρακτήρα του και όχι το αντίστροφο.
Τι  προοπτικές ανάπτυξης υπάρχουν στο δήμο μας; Τουριστικές, εμπορικές , αγροτικές; Δεν έχουμε κάνει καμία μελέτη ή συζήτηση σαν τοπική κοινωνία γι αυτό. (Μπορούν να γίνουν και τέτοιες μελέτες , που παίρνουν υπ όψη παραμέτρους παραγωγικές, πληθυσμιακές,…!)
Αντίθετα, παραγγέλλουμε μια μελέτη αξιοποίησης του λιμανιού, που παίρνει σαν δεδομένα τις Περιφερειακές ανάγκες (ποια λιμάνια της Περιφέρειάς μας θα είναι εμπορικά, ποια τουριστικά )κτλ στις κατευθύνσεις του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τον θαλάσσιο τουρισμό. Και μας προτείνει αυτή η μελέτη μια αξιοποίηση του λιμανιού, που θα είναι κύρια τουριστική με έργα εκατομμυρίων ευρώ τα οποία βέβαια δεν έχουμε. Που θα τα βρούμε; Θα έχει ο Δήμος μας τα οφέλη της χρήσης του ή μήπως θα εξυπηρετήσει ιδιώτες επενδυτές που θα καθορίσουν με βάση το συμφέρον τους το είδος της ανάπτυξης του δήμου μας;
Και τι εννοούμε όταν λέμε τουριστικός χαρακτήρας; Μήπως φανταζόμαστε θαλαμηγούς ή επισκέπτες που θα έλθουν για να ταξιδέψουν σε όλο το δήμο γιατί είναι τουριστικός πόλος; Με ποιες υποδομές; Τους δρόμους, τα καταλύματα,……. Αν δεν αξιοποιήσουμε και αναδείξουμε πρώτα τα προσόντα που αναμφίβολα έχει ο δήμος μας, ώστε να είναι τουριστικός προορισμός, ας μη μιλάμε για τουριστικό πόλο! Ένας τεράστιος χώρος στάθμευσης και φύλαξης σκαφών θα γίνει όλο αυτό το έργο και μάλιστα περιφραγμένο όπως παρατηρείται σε αντίστοιχες φυλασσόμενες μαρίνες(πχ Κέρκυρα), τα οποία σκάφη θα έχουν μια αφετηρία για άλλους προορισμούς όπως τα Ιόνια νησιά.
Και σίγουρα παρ όλες τις δυσκολίες του σήμερα, δεν πρέπει να απεμπολήσουμε τη δυνατότητα του αύριο για μια ήπια εμπορική ανάπτυξη, πράγμα που η μελέτη που έγινε εκ των πραγμάτων προτείνει.

Άρα  στο πώς θα αξιοποιηθεί καλύτερα το λιμάνι, πρέπει κατ αρχή
1.                  να δούμε την αναπτυξιακή πορεία του δήμου μας ,τι είδους ανάπτυξη θέλουμε αλλά και μπορούμε  . Ένας συνδυασμός ήπιας μορφής εμπορικής και τουριστικής ανάπτυξης με τα δεδομένα θέσης του λιμανιού και του παραγόμενου στο δήμο αγροτικού προϊόντος θα ήταν μια καλή λύση, σε κάθε περίπτωση όμως χρειάζεται και μια επιστημονική μελέτη σε συνεργασία με τους αγροτικούς και επαγγελματικούς φορείς του δήμου, που θα λάμβανε υπόψη και τις άλλες παραμέτρους  Με λίγα λόγια να δούμε σε ποιο βαθμό  η αγροτική μας ανάπτυξη μπορεί να συντηρήσει  μια εμπορική δραστηριότητα από πλευράς  λιμενικών εσόδων . Επίσης να συγκριθεί το όφελος μιας τέτοιας δραστηριότητας με την ύπαρξη ή την αναγκαία κατασκευή απαραίτητων υποδομών. Με βάση την ίδια συλλογιστική να μελετηθεί και η τουριστική δραστηριότητα του λιμανιού , που θα πρέπει να συνδεθεί με τους τουριστικούς προορισμούς του δήμου ( αρχαιολογικοί χώροι, λίμνες Στυμφαλίας και Δόξα, παραδοσιακά ή ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής κτίσματα, παραδοσιακοί οικισμοί, κ.α.). Παράγοντας που θα μετρήσει ως προς τη συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι οι υποδομές που υπάρχουν (αν είναι επαρκείς ή χρειάζονται αναβάθμιση), πχ οδικό δίκτυο, καταλύματα κτλ). Ποια τέτοια αναπτυξιακά και  οικονομικά στοιχεία συνεκτιμήθηκαν για μια τέτοια απόφασης
2.                  να δούμε τη δραστηριότητα του λιμανιού  ενταγμένη σε ένα γενικότερο σχέδιο ανάπλασης του κέντρου και της παραλιακής ζώνης του Κιάτου, κάτι που καμιά δημοτική αρχή μέχρι τώρα δεν έχει επιχειρήσει.
3.                  Ένας επίσης σημαντικός παράγοντας που μετράει  στην επιλογή της χρήσης του λιμανιού είναι η περιβαλλοντικές επιπτώσεις που θα έχουν  στη θάλασσα και την παραλιακή ζώνη, με δεδομένα άλυτα μέχρι στιγμής ζητήματα, όπως η ρύπανση, η  κυκλοφοριακή συμφόρηση στην παραλία λόγω έλλειψης  περιφερειακού δρόμου για τη μετακίνηση μεγάλων φορτηγών προς την έξοδο της πόλης, η εύρεση νέων χώρων στάθμευσης.
4.                  Να προχωρήσουμε την αναθεώρηση του ΓΠΣ(γενικού πολεοδομικού σχεδίου)εντάσσοντας το λιμάνι σε αυτό, αφού το υπάρχον Σχέδιο λαμβάνει υπόψη στοιχεία του πρώην Καποδιστριακού δήμου και όχι του σημερινού διευρυμένου Καλλικρατικού.

Ακόμα κι αν γίνουν όμως όλα τα παραπάνω και καταλήξουμε στη  λύση που θα έχει το μεγαλύτερο αναπτυξιακό όφελος για το δήμο, σε συνδυασμό με τη λιγότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση και αστική όχληση), παραμένει πάντα το ερώτημα. Έχουμε τις οικονομικές δυνατότητες να κάνουμε σαν δήμος σήμερα τέτοιας εμβέλειας αναπτυξιακές επιλογές;
Συμπερασματικά
Δεν δικαιολογείται η ανάγκη να αποφασίσουμε σήμερα  να πάρουμε μια τέτοια σημαντική για το μέλλον του δήμου απόφαση, αφού ούτε το έχουμε «πολυψάξει», ούτε και τα χρήματα έχουμε. Εκτός αν κάτι άλλο έχει στο μυαλό της η ΔΑ που  δεν μας το λέει (το συνηθίζει άλλωστε!).
Αν θέλουμε με τις σημερινές συνθήκες να κάνουμε κάτι (και πρέπει να το κάνουμε) βραχυπρόθεσμα για το λιμάνι μας, είναι να αξιοποιήσουμε καλύτερα αυτό που έχουμε. Ένα λιμάνι που μπορεί να εξυπηρετήσει μικρό έστω αριθμό πλοίων (25 /έτος εμπορικά και 60 σκάφη αναψυχής) και ένα αλιευτικό καταφύγιο που εξυπηρετεί 200 αλιευτικά κατ έτος. Και αυτό το σύστημα του λιμανιού μαζί με το αλιευτικό καταφύγιο χρειάζεται να βελτιωθεί ( έργα περιορισμού του βοριά μέσα στο καταφύγιο, υποδομές , ηλεκτρική εγκατάσταση, κρουνοί νερού, τουαλέτες (τις είδαμε αυτές τις ανάγκες με το Συριακό πλοίο που είχε ξωμείνει για μήνες στο λιμάνι) επιδιόρθωση του δαπέδου του μόλου, κ.α.
Κι αν θέλουμε να δώσουμε  προοπτικές τουριστικής αξιοποίησης του, ας ξεκινήσουμε πρώτα από έργα και δράσεις που θα κάνουν πόλο έλξης τον δήμο μας.

Για την ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Κ. Μαυραγάνη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου